Pořádek v úkolech
Zavedení nového systému ovlivnilo RD Rýmařov na globální úrovni. „QI zajišťuje celofiremní komunikaci a informační propojení. Oceňujeme, že se neustále vyvíjí a mění s vnitřními procesy centrály i požadavky našich 15 poboček v České republice,“ upřesňuje Karásek. Toto velmi pomáhá při organizaci zakázek. „Velký dopad vidím v řízení úkolů, nejčastějšími případy jsou žádosti o zpracování cen nebo projektů. Historicky se stávalo, že zadání leželo opomenuté v e-mailu. Ke zmatkům nyní nedochází, úkoly jsou v QI jednoznačně zadané. K jejich distribuci slouží nadefinovaná šablona procesu, která je přidělí konkrétním pracovníkům. V organizaci jsme oproti dřívějšku efektivnější o 80 %,“ vyčísluje Karásek.
Jako velký benefit společnost vnímá přehled centrály o stavu projektů, a to i z ekonomického hlediska. „Výsledky za všechny pobočky dostáváme v požadovaných intervalech. Informace zobrazujeme on-line prostřednictvím Power BI ve velmi uspořádané formě. Zpřehlednilo se vše: trendy můžeme sledovat mimo jiné z geografického hlediska nebo porovnávat výkonnost jednotlivých obchodních center,“ říká vedoucí.
Pod jednou střechou
Centralizace informací byla hlavním požadavkem na nový systém. Pobočky mohou svou agendu řešit samostatně – k potřebným údajům se dostanou bez problémů, zároveň poskytují data ostatním. Práce na společných úkolech se stala uspořádanější i jednodušší. „Informace si už nevyměňujeme, ale sdílíme. QI je tmelicím prvkem – slouží jako jednotná datová základna: dokumentaci k obchodnímu případu nebo projektu máme uloženou pohromadě v digitalizované formě. E-maily nebo poštovní služby již téměř nepoužíváme,“ popisuje Karásek.
Dalším příkladem efektivního sdílení dat je řízení pracovníků přímo v terénu. „Vzdálený přístup do QI odkudkoli výrazně ztenčuje komunikaci mezi stavbou a kancelářemi. V systému si obě strany kdykoli najdou aktuální informace včetně popisu konkrétního úkolu. Původně jsme veškeré dotazy řešili telefonicky nebo e-maily, což zabíralo čas oběma stranám,“ vzpomíná Karásek. Celkově centralizace dat dopomohla k výrazné časové úspoře – v porovnání se stavem před zavedením QI se veškerá komunikace zrychlila o 80 %.
Reklamace bez stresů
Na oddělení servisu a reklamací QI pomáhá s hlídáním termínů. „Řídíme se podle data zaevidování, a proto víme, kdy a na co reagovat. V porovnání s dřívějším stavem jsme v této agendě přesnější. V termínu řešíme 90 % reklamací, před zavedením QI to bylo 65 %. Zároveň máme přehled o konkrétní zakázce: na konstrukční prvky poskytujeme záruku 30 let, na další komponenty od subdodavatelů se lhůta různí. Nyní je snadné uřídit i toto,“ doplňuje Karásek.
Vyladěné procesy
RD Rýmařov požadoval modifikaci všech procesů do moderní podoby, a to v souladu se svým výrobně-stavebním zaměřením. „Řešili jsme jak oblast samotné výroby včetně technické přípravy, tak i stavební část, kde bylo třeba podchytit normování operací pro montáže, jejich plánování a další přidružené procesy. S QI se nám vše podařilo propojit, narovnat a optimalizovat,“ popisuje Karásek.
Při technické přípravě výroby se data z cadworku (specializovaný 3D CAD/CAM software pro tvorbu dřevostaveb) automaticky přenášejí do kusovníku v QI. Po importu dat pak v systému probíhá řízení výroby včetně tvorby výrobních příkazů i žádanek na materiál, které jsou podkladem pro přesné vedení subdodavatelských vztahů. Nákup komponent je plynulý a bez rizika prázdných, nebo naopak přeplněných skladů.
Osvědčilo se také odvádění práce zaměstnanců pomocí čárových kódů. „Získáváme data, která nám usnadňují výpočet mezd a přinášejí aktuální pohled na stav produkce. Vše je efektivnější a on-line. Přímý vliv pociťujeme také při komunikaci se zákazníky,“ říká Karásek.
Další přínosy QI
- Jednodušší práce na sdílených úkolech
- Efektivní řízení výroby
- Objednávání materiálů přesně podle aktuálních potřeb
- Náhled na reálný stav produkce
- Pomoc s výpočtem mezd
- Zlepšení zákaznických vztahů
- Snazší řízení reklamací a dohled nad záruční lhůtou komponentů